Vauxhall en Ford zijn twee merken die al tientallen jaren rechtstreeks strijden om de verkoop van bestelwagens in het VK. Tegenwoordig loopt de Ford Transit Custom voorop door niet alleen een van de best verkochte middelgrote bestelwagens in Groot-Brittannië te zijn, maar ook een van de best verkochte voertuigen van het land in het algemeen.
Is de Transit Custom eigenlijk de betere bestelwagen, of heeft hij gewoon een grotere naam dan de gelijkwaardige Vauxhall Vivaro? Om dit dispuut voor eens en voor altijd te beslechten, hebben we besloten de twee bestelwagens tegen elkaar te zetten om te bepalen welke de beste koop is voor uw bedrijf.
Opel Vivaro
De greep van Ford en Vauxhall op de personenautomarkt blijft sterk, maar beide merken zijn zelfs nog succesvoller als het gaat om lichte bedrijfsvoertuigen. Samen bezetten ze de top vier plaatsen in de Britse verkooplijsten, waarbij Fords nummer één, de Transit Custom, bijna net zo goed verkocht als de best verkochte auto van Groot-Brittannië, de Puma.
De Transit Custom is een unieke propositie in dit segment, maar de Vivaro is nauw verwant aan andere Stellantis-modellen. Afgezien van hun grilles en badges is de Vivaro identiek aan de Citroen Dispatch, Peugeot Expert, Fiat Scudo en Toyota Proace. Waar je ook voor gaat, ze hebben allemaal één sterk pluspunt gemeen. Onderhuids is de voorkant van het bestelwagenplatform gebaseerd op het EMP2-onderstel dat in de Astra en Grandland wordt gebruikt. Dit betekent dat de Vivaro profiteert van dezelfde ophanging, aandrijflijnen en infotainment- en veiligheidstechnologie als de auto’s van Opel.
Dit heeft een uitgesproken voordeel gehad voor het weggedrag van de Vivaro. Iedereen die bekend is met het model van de vorige generatie zal de vaagheid van de besturing en het zware rijgedrag kennen, maar deze versie is zo glad dat hij wendbaarder aanvoelt dan de Ford. Dit elektrische model is responsief bij lage snelheden, maar de stille aandrijflijn benadrukt alleen het gebrul van de banden. Hij reageert bij lage snelheden en is ongelooflijk soepel om door de stad te rijden, maar als je ervoor kiest om verder weg te reizen, is het assortiment dieselmotoren van de Vivaro een betere keuze. Met vijf verschillende vermogens is er iets meer keuze dan de Ford biedt, maar er is geen variant met vierwielaandrijving.
Het belangrijkste verschil tussen de twee is echter het laadvermogen. Het maximum van 5,3 kubieke meter van de Vivaro ligt ruim achter het volume van de Ford, terwijl de toegang lastiger is via de kleinere deuren.
Ford Transit-aangepast
De Transit Custom die we hier hebben, is binnenkort aan vervanging toe. Sterker nog, we hebben zijn briljante nieuwe opvolger al in het buitenland gereden. Het nieuwste model krijgt een hoekige nieuwe styling, maar wat nog belangrijker is, het bouwt voort op de pluspunten van het huidige model en biedt tegelijkertijd verbeterde verfijning en fantastische cabinetechnologie – maar zijn leeftijd is niet afgenomen, waarom wij het zo’n sterke concurrent vinden.
Wat betreft de fundamentele aspecten waarop een bestelwagen moet worden beoordeeld – laadruimte en draagvermogen – behoort de Transit Custom tot de top van zijn klasse. In de basisvorm L1 H1 kan er zes kubieke meter aan spullen in (dat is 0,7 kubieke meter meer dan de Vauxhall) met een gewicht tot 763 kg. De vierkante, hoekige vorm reikt tot aan het dak (een gebied van 2.554 mm lang en 1.406 mm hoog), waardoor het gemakkelijk is om zelfs de grootste lading op zijn plaats te tillen.
Wilt u uw auto verkopen?
Vind uw beste aanbieding bij meer dan 5.000+ dealers. Het is zo makkelijk.
Het model dat we testen is de Double Cab Van vijfzitter, een perfecte no-nonsense MPV; Er is enorm veel ruimte voor zes personen, maar achter het stevige schot schuilt een ‘kofferbak’ van 3.500 liter.
Op de weg is de Transit Custom nog steeds redelijk bestelwagenachtig om te rijden. Dat is geen kritiek; het betekent dat hij stabiel, stabiel en robuust aanvoelt, geholpen door enkele krachtige diesels – vermogens variërend van 103 pk tot 168 pk – en een keuze uit handgeschakelde en automatische versnellingsbakken. De vervanging ervan zal het aandrijflijnaanbod uitbreiden met plug-in hybride en volledig elektrische varianten. Deze laatste zal worden aangeboden in twee verschillende vermogens – 134 en 215 pk – terwijl modellen met grotere batterijen een WLTP-bereik van 386 mijl beloven. Dankzij het snelladen van 125 kW kost het opladen van de batterij tot 10 tot 80 procent nauwelijks een halve lunchpauze.
Resultaten
Onze keuze: Opel Vivaro
Nette omgangsvormen en een brede line-up maken de Vivaro tot een lovenswaardige keuze. Hetzelfde kan echter worden gezegd van zijn broers en zussen met badges, dus kijk rond voordat je een beslissing neemt. Als totaalpakket is de Transit nog sterker.
Tweede plaats: Ford Transit Custom
De Transit Custom is al zo lang als we ons kunnen herinneren de koning van het bestelwagensegment, en zijn greep op de commerciële klasse vertoont geen tekenen van afname. Dit marktleidende model zal worden vervangen door iets dat nog geavanceerder, verfijnder en capabeler is.