Een Ferrari Enzo uit 2003 is door Artcurial te koop aangeboden voor hun aanstaande Retromobile-veiling in Parijs op 18 maart 2022. Hij wordt geleverd met de originele acculaadregelaar, de gereedschapsset en zelfs het extra aluminium gaspedaal dat wordt meegeleverd als de auto nieuw is. Omdat de Enzo minder dan 6000 km heeft gereden, wordt hij in bepaalde Europese landen nog steeds als nieuw beschouwd voor BTW-doeleinden.
Ferrari Enzo werd gebouwd om de beste technologieën van Ferrari te vertegenwoordigen, hij was officieel opgedragen aan de oprichter en kwam als opvolger van alle voorgaande modellen. Ferrari Enzo was het toonbeeld van de nieuwste Ferrari-technologie in lijn met de gelimiteerde series van Maranello, de 288 GTO, de F40 en de F50.
Enzo verscheen meer dan zijn voorgangers als een puur concept, een extreme sportwagen en een geavanceerd voertuig. Het voertuig had een stijlvol thema dat speciaal door Pininfarina was ontwikkeld en dat een duidelijke visuele analogie creëert tussen de Enzo en een Formule 1-auto.
Het totale gewicht van het voertuig werd op een acceptabel niveau gehouden dankzij het uitgebreide gebruik van composietmaterialen voor de carrosserie en het chassis. Het voertuig heeft een uitzonderlijke gewicht-vermogensverhouding van 2,1 kg/pk en veel van de elementen zijn gemaakt van honingraatsandwichaluminium en koolstofvezel.
Het interieur van het voertuig is voorzien van kuipstoelen bekleed met rood leer, zwarte vloermatten en koolstofvezel die zowel zichtbaar als functioneel zijn. Bovendien zijn de meeste bedieningselementen op het stuur gegroepeerd, vergelijkbaar met die van een F1-auto.
De Ferrari Enzo wordt aangedreven door een V12-motor die afstamt van een lijn die teruggaat tot de 125 F1 uit 1947. De motor werd volledig opnieuw ontworpen, waarbij rekening werd gehouden met het halfronde dak van de verbrandingskamer met vier kleppen per cilinder en de variabele klep timing geleend van de F1.
De motor genereert een maximaal uitgangsvermogen van 660 pk met een vermogen van ruim 110 pk per liter. Dit cijfer was nog nooit eerder gezien bij een project met een motoreenheid met zo’n grote cilinderinhoud en het was ook het eerste voorbeeld van een volledig geïntegreerd besturingssysteem voor het voertuig.
Optimale prestaties en gebruiksveiligheid van het voertuig worden gegarandeerd door de motor, versnellingsbak, ophanging, ABS/ASR en de aerodynamische eigenschappen. Ook is het voertuig voorzien van een systeem dat de bandenspanning meet.
Ferrari Enzo ging in productie op 7 maart 2003, het voertuig werd voltooid op 3 april en werd afgeleverd op 17 april 2003. De Enzo kreeg een onderhoudsbeurt van Ferrari Monaco op 30 december 2014 bij 4698 km, daarna opnieuw op 10 januari 2019 bij 4738 km en tot nu toe heeft hij vanaf nieuw slechts 4760 km afgelegd.