Deze jaren FIA Wereldkampioenschap Rally-Raid (W2RC 2024) gaat binnenkort in stijl van start met het hoofdevenement van het seizoen, de Dakar Rally. Toyota Gazoo Racing wordt algemeen beschouwd als de zwaarste crosscountryrace ter wereld en is klaar om deze uitdaging aan te gaan met een uitgebreid team van vijf wagens en een vernieuwd GR DKR Hilux Evo T1U-prototype.
W2RC 2024: Toyota Gazoo Racing-teams
Lucas Moraes (linksboven) was de revelatie van de Dakar van 2023 en reed het grootste deel van het evenement op de tweede plaats in een privé ingeschreven Hilux. Hij eindigde uiteindelijk als derde overall, waardoor hij een van de meest succesvolle rookies in de geschiedenis van het evenement was. Dit jaar wordt de jonge Braziliaan gekoppeld aan Armand Monleón (rechtsboven). De Spanjaard nam aanvankelijk deel aan de Dakar op een motorfiets, maar bevindt zich nu in de top van de rally-raid-races.
Seth Quintero (linksboven) is een van de grootste talenten in de pool van opkomende coureurs. Zijn tempo en diepgaande ervaring die zijn jeugd verloochenen, maken hem tot een van de populairste eigenschappen in de wereld van rally-raid. Hij wordt in hun vierde Dakar samen vergezeld door de Duitse bijrijder Dennis Zenz (rechtsboven).
Deze jeugdige ploegen zullen gebruik willen maken van de ervaring die Giniel de Villiers (linksboven), de winnaar van Dakar 2009, aan het team biedt. De Zuid-Afrikaan heeft een ongeëvenaard record op het evenement, hij heeft het twintig keer voltooid. Hij eindigde 19 keer in de top tien en behaalde acht podiumplaatsen. Hij zal worden vergezeld door landgenoot Dennis Murphy (rechtsboven), met wie hij in 2022 de titel South African Rally-Raid Championship (SARRC) won.
Ze worden vergezeld door de jonge racesensatie Saood Variawa (linksboven) en bijrijder Francois Cazalet (rechtsboven). Variawa concurreert voor Toyota in het Global Touring Car-kampioenschap en bestuurt een Toyota Hilux T1+ als lid van het SARRC-team. Op 18-jarige leeftijd is hij een van de jongste fabriekscoureurs die nog in de Dakar heeft gereden en hij zal in 2024 zijn debuut maken in het evenement. Hij treedt in de voetsporen van zijn vader, Shameer Viarawa, die twee Dakar-rally’s reed met de team.
De line-up wordt compleet gemaakt door Guy Botterill (linksboven) en bijrijder Brett Cummings (rechtsboven). Hoewel Cummings een bekend gezicht is in het team, doet Botterill mee aan de eerste Dakar Rally en hoopt hij dat de ervaring van zijn bijrijder hem goed van pas zal komen. Hij heeft een indrukwekkend record in de Zuid-Afrikaanse rallysport en stapte in 2023 fulltime over naar de discipline rally-raid. Hij eindigde dit jaar als tweede in de SARRC en liep ternauwernood de kampioenstitel mis.
Nieuwe GR DKR Hilux Evo T1U
De rally-raid Hilux is het afgelopen jaar voortdurend in ontwikkeling geweest, waaronder bijna 30.000 km racen en testen tijdens de W2RC- en SARRC-series van 2023. Verdere tests vonden plaats in de woestijnen van Kalahari en Namib ter voorbereiding op de Dakar en het W2RC van 2024.
Het resultaat hiervan is dat de hoofdbehuizing van de nieuwe GR DKR Hilux Evo T1U 100 mm breder is dan zijn voorganger en profiteert van verschillende verfijningen. Daartoe behoren onder meer een nieuw koelpakket, een airconditioningunit die is verplaatst om de efficiëntie te verbeteren, en een herziene ophanging. De nieuwe Hilux is ook de eerste die officieel deelneemt in de nieuwe matzwarte racekleurstelling van TGR.
GR DKR Hilux Evo T1U technische specificaties
En de Dakar Hilux krijgt ook gezelschap van…
Terwijl de vijf speciaal gebouwde GR DKR Hilux Evo T1U-modellen strijden in de Ultimate-klasse van de Dakar Rally, zullen nog drie Toyota-voertuigen in verschillende klassen aan het evenement deelnemen.
Toyota Auto Body exploiteert twee productiemodellen uit de Land Cruiser GR Sport uit de 300-serie (hierboven) in de categorie Stock onder de titel Team Land Cruiser. Toyota’s vrachtwagendochter Hino Motors exploiteert zijn populaire ‘Little Monster’ middelzware bedrijfswagen uit de 600-serie (hieronder) als een productiemodel in de categorie Trucks onder de vlag van Hino Team Sugawara.
W2RC 2024-programma
Er staan vijf ronden op het programma van W2RC 2024, waarvan de Dakar Rally de eerste is. Alle vijf Toyota Gazoo Racing-teams zullen deelnemen aan dit lanceringsevenement. De overige vier evenementen worden gereden met auto #206 (Lucas Moraes en Armand Monleón) en #216 (Seth Quintero en Dennis Zenz).
Ronde een: Dakar Rally, Saoedi-Arabië, 5-19 januari
Ronde twee: Abu Dhabi Desert Challenge, Verenigde Arabische Emiraten, 25 februari tot 2 maart
Ronde drie: BP Ultimate Rally-Raid, Portugal, 2-7 april
Ronde vier: Desafío Ruta 40, Argentinië, 2-8 juni
Ronde vijf: Rallye du Maroc, Marokko, 5-11 oktober
De teams in auto’s #209 (Giniel de Villiers en Dennis Murphy), #226 (Saood Variawa en Francois Cazalet) en #243 (Guy Botterill en Brett Cummings) zullen deelnemen aan de South African Rally-Raid Series. Deze serie dient ook als het belangrijkste testprogramma voor de ontwikkeling van de GR DKR Hilux Evo T1U.
Meer informatie: Hoe presteerde Toyota in de Dakar Rally van 2023?