Tesla Inc., een bedrijf gevestigd in Palo Alto, Californië, Verenigde Staten van Amerika, houdt zich bezig met de productie van elektrische voertuigen, zonnepanelen, batterij-energieopslag, enz. Je hebt vast wel eens gehoord van Elon Musk, de nieuwe rijkste man ter wereld ; hij is de CEO van Tesla Inc., ja, dat klopt. De naam Tesla is afgeleid van de beroemde historische uitvinder Nikolas Tesla.
Een van de verbazingwekkende dingen van Nigeria is dat het de thuisbasis is van verschillende soorten automerken. Het is niet moeilijk om Honda, Toyota, Lexus, Mercedes Benz, Lamborghini, etc. te vinden. Hoewel dit klinkt als conventionele merken die gemakkelijk te vinden zijn, laat me je choqueren, er is ook in Nigeria een onconventioneel automerk gespot: Tesla Model S van Tesla Inc.
Kosten voor het opladen van Tesla-auto’s in Nigeria
Volgens het Ikeja-distributiebedrijf bedraagt het maximale stroomverbruik voor huishoudens in Lagos ongeveer ₦ 32/kWh. Om te schatten hoeveel het kost om de batterij van een Tesla Model X op te laden, vermenigvuldigen we deze met de grootte van de batterij: 100 kW. Dit betekent dat de kosten voor het volledig opladen van de batterij ₦ 3200 (~ $ 6) bedragen. Afhankelijk van uw rijgedrag kan de auto hier een week of twee of zelfs een maand mee bezig zijn. Een van Tesla’s eigenaren in Nigeria, Alkesh Thavrani zei dat als hij geen lange afstanden aflegt, hij een week of twee kan reizen zonder de auto op te laden
Hoe verhoudt dit zich tot een auto die op fossiele brandstoffen rijdt?
“Als je in een vergelijkbare auto op fossiele brandstoffen rijdt die zo dorstig is als deze, ben je minstens ₦ 15.000 per week aan brandstof kwijt. De banden zullen sneller verslijten omdat hij zwaarder is dan dit en je auto zal niet zo snel zijn als deze,’ zei Ismail.
Qua onderhoud heeft Ismail tot nu toe vooral inspectie gedaan. “Normaal gesproken controleren we alleen de luchtfilters, olie en schokdempers. Behalve de banden hebben we niets hoeven vervangen.”
Opvallend is dat de auto niet wordt geleverd met reservebanden, wat volgens Babatunde een veel voorkomende trend is bij veel andere nieuwe auto’s. De kosten voor het vervangen van de Tesla-band (20-inch velgen) bedragen ongeveer ₦ 110.000 (~ $ 200) voor elke band.
Toen ik vroeg of dat niet te duur was, hield Ismail vol dat hij het eerlijk vond. Hij kocht onlangs een band voor ₦330.000 (~$600) voor een SUV. “Tegenwoordig denk ik niet dat een band minder dan ₦ 20.000 (~$36,4) zou kosten en dat is een goedkoop merk”, zei hij.
Batterijduur en kilometerstand van Tesla
“Volledig opgeladen kan de auto zo’n 500 km rijden.” Bij gebruik van de airco/verwarming is het iets minder. Ter context: een reis van Lagos naar Ibadan is ongeveer 125 km. Dit betekent dat de Tesla Model X een rondrit kan maken op één volle acculading, al kan er wel een mobiele oplader in de auto worden meegenomen voor het geval de plannen veranderen.
De Nigeriaanse wegen zijn berucht vanwege de files, dus wat gebeurt er als de auto vaststaat in het verkeer? Gelukkig zijn Tesla-auto’s uitgerust met regeneratief remmen, een functie die de overtollige energie die door een bewegend voertuig wordt geproduceerd, gebruikt om de accu’s op te laden, waardoor de auto langzamer gaat rijden. Afhankelijk van de snelheid waarmee het voertuig beweegt, kan het tot 80% van de energie terugwinnen die wordt gegenereerd via regeneratief remmen.
Wat gebeurt er als de batterij nul bereikt? Het kan zijn dat de auto nog een paar kilometer verder rijdt. Verschillende eigenaren van Tesla-auto’s hebben gemeld dat ze ongeveer 16-32 km met 0% rijden voordat hun auto definitief tot stilstand komt. Tesla raadt dit ten zeerste af.
Dit is mogelijk omdat het levensduurpercentage van de batterij, net als bij uw smartphone, een schatting is van hoeveel batterij er nog over is, gebaseerd op de snelheid waarmee de spanning wordt ontladen. De spanningsdruk is sterk als de batterij vol is en zwakker als deze bijna leeg is. Daarnaast zijn er nog andere factoren die van invloed zijn op de schatting, dit verklaart waarom je telefoon soms langer meegaat dan 1%.
“Om de zaken in perspectief te plaatsen: de rit van Yaba naar Ikoyi is minder dan 15 km. Nu je deze allemaal op hun plaats hebt, moet je roekeloos zijn als je strandt omdat er geen batterijvermogen is”